Audiodesign: Autoseadmed / Koduseadmed / E-pood / Blog

Prindi

Autoakud

Pakume autoakusid firmadelt Optima, Raylite, Volta, Centra ja Varta.

Optima

OPTIMA aku töötasid välja Denver Gates Rubber Company insenerid 70-ndate aastate alguses NASA tellimusel, kosmoseprogrammi raames. Nõudeks oli väikesegabariidiline, suure käivitusvooluga, lekkimis-ja vibratsioonikindel vooluallikas.

Tänapäeval toodetakse Johnson Controls Inc. tehases Colorados OPTIMA- akusid 3 eri kasutusvaldkonna tarbeks

  • Käivitusakud
  • Püsitoiteakud
  • Veesõidukite akud

Centra

Centra Calciumi seeria akusid võib nimetada uue põlvkonna akudeks, mida iseloomustavad tugevam käivitusvool, väiksem veetarbimine ja parem koormustaluvus.Võrreldes Standardi seeria akudega on uue aku käivitusvool on 30% tugevam ja veetarbimine 66% väiksem. See on saavutatud kaltsiumi lisamisega plaadivalmistusel. Uus aku talub paremini koormusi ja säilitab oma tööparameetreid isegi väga rasketes tingimustes, nagu sagedane käivitamine linnasõidul, eriti talvepakasega. Centra Calcium talub ka pikemaid, kuni kuuekuulisi käivitamiste vaheaegu. Calciumi seeria akud sobivad eriti uuematele autodele, millel on palju elektrilisi lisaseadmeid. Ka Centra Standardi seeria akudel on rida uudseid lahendusi, nagu ümbrikseparaatorid ja radiaalne plaadivõrestik. Tänu neile on akude kasutusiga ja käivitusvõimsus tõusnud tasemele, mis iseloomustas klass kallimaid akusid. Centra kahe ülejäänud põhiseeria HD (Heavy Duty) ja SHD (Super Heavy Duty) akud on eriti vibratsioonikindlad. Nad taluvad hästi sügavtühjenemist, on hea käivitusvõime, väikse isetühjenemise ja tugeva ehitusega. Akud on mõeldud raskeveokitele, rasketes teeoludes ja maastikul sõitvatele ning uuema põlvkonna autodele, kus on palju elektrilisi lisaseadmeid.

Varta

1887 aastal asutas hr. Adolf Müller Saksamaal Haagenis elektriautode valmistamiseks firma Büsche & Müller, millest tänaseks on kujunenud juhtiv autoosade tootja VB Autobetterien Gmbh. Toodetakse kolme autoakude seeriat: Standard, Blue Dynamic ja Silver Dynamic, millest põhjamaade valikusse kuulub 88 erinevat akut sõidu- ja veoautodele. Täiesti hooldevabad akud Varta Blue Dynamic ja Silver Dynamic põhinevad plii/kaltsiumi/hõbe tehnoloogial, mis tagab akumulaatorite kõrge sisemise korrosioonikindluse ning kiire taaslaadimise. Silver Dynamic akud omavad 30% suuremat külmkäivitusvoolu ning sobivad kasutamiseks eriti rasketes tingimustes.

Akude info

Ampertund (Ah) on voolutugevus amprites (A) korrutatud ajaga tundides(h). Näiteks kui 100Ah akud tühjaks laadida 5 amprise vooluga nii, et pinge klemmidel langeb 10,5 voldini, kestab tühjakslaadimine 20 tundi. (5A*20h=100Ah). Tühjaks laadimine sõltub ka temperatuurist. Temperatuur mõjutab mahalaadimist umbes 1% kraadi kohta. (Madalamal temperatuuril mahutavus langeb)
Võimsus (W) on voolutugevuse(A) ja pinge(V) korrutis. Kui näiteks kaugtule võimsus on 60W , siis 12 V pinge juures võtab tuli 5 amprit voolu.
Külmkäivitusvool on voolutugevus, mida aku peab välja andma -18 c° juures. Ehk aku võime anda tugevat voolu lühikese aja jooksul. Külmkäivitusvoolu mõõdetakse erinevate standardite puhul erinevalt. EN (Euronorm) nõuab 7,5 voldist lõpp-pinget 10 sek. Pärast. ja 6,0 voldist lõpppinget 90 sek. pärast.

DIN (Saksa standard) nõuab 9,0 voldist lõpp-pinget 30 sek. pärast ja 6,0 voldist lõpp-pinget 150 sek. pärast.
SAE Nõuab 7,2 voldist lõpp-pinget 30 sek. pärast.
Kõige rangemad nõuded esitab DIN. Seepärast on ka näitaja madalam .
Külm käivitusvool erinevate standardite järgi.

EN SAE ICE DIN
280 300 195 170
330 350 225 200
360 400 360 225
420 250 290 225
480 500 325 280
520 550 355 310
540 600 390 335
600 650 420 365
640 700 450 395