Audiodesign: Autoseadmed / Koduseadmed / E-pood / Blog

Heliisolatsioonimaterjalide tänapäev: DYNAMAT & teised firmad

Müra ja soojuse isoleerimiseks kasutatavate materjalide valik ei ole just väga lai ja hinnad on väga erinevad. Tootjate ring on piiratud ja spetsiaalselt sõidukite jaoks toodavad materjal ainult üksikud firmad. Omal ajal alustades auto helitehnika paigaldusega (aastal 1997) ei olnud ma kuulnudki midagi  heli summutavatest materjalidest. Esimine vastava suunitlusega toode mida  proovida sai oli DIETZI Noise EX.

Passati ukseplee kaetud Dietzi NOISE EX ga

Passati ukseplaat kaetud Dietzi NOISE EX ga

Noise EX oli vee baasil põhinev pasta mida tuli pintsiga määrida metallile. Kuna hind oli suhteliset kallis ja paigaldamine keerukas siis kasutasime seda ainult mõningate  kallimate projektide juures. Aastad möödusid ja välja ilmusid 2 uut toodet. Pigimatid Terosonilt ja Nikesoundilt.  Mõlemad olid tavalised bituumenmatid, mis olid suht rasked, paksud ja muutusid külma käes rabedaks.  Nende paigaldamine oli keerukas, kuna nad tahtsid eelnevat kuumutamist. Tavaliselt kasutati nende paigaldamiseks fööni, aga meie võtsime kasutusele veneaegse õliradiaatori, mille keerasime horisontaali ja panime valmislõigatud tükid sinna soojenema. Selline eelsoojendus aitas kokku hoida aega ja säästis näpuotsi mis peale päevast pigipanekut olid tulivalusad. Neid materjali tuli väga korralikult paigaldada ja sellegipoolest kippusid nad lahti tulema ja ära kukkuma. Kuna nad muutusid külma käes rabedaks ja kangeks, siis nende summutusomadused kahanesid kiiresti temperatuuri langedes. Nikesound muutus kiirest kõikide teadlike audiopaigaldajate lemmikuks. Nikesoundi müüdi aluste kaupa ja Eestis polnud tal konkurenti.

spl-173

Nikesoundi soojendamine õliradiaatoriga

Kunagi sai isegi tehtud Streetrace-i foorumi kasutajatele ühisostu võimalus, kus kaubaks läks 30 karpi Nikesoundi hulgihinnaga. Hetkel kasutuse olev Toyota Avensis on ka tehtud 5 MM Nikesoundiga nii seest kui väljast(rattakoopad), mis lisab autole umbes 200 lisakilogrammi. Paljud iseehitajad kasutavad erinevaid ehitusmaterjale  heliisolatsiooni tegemiseks. Selle põhjuseks on väga soodne hind, miinuseks aga materjalide lõhn ja kehvad liimumis ja summutusomadused.  Nagu ka Nikesound ei tööta nad juba temperatuuridel alla 10 C. Nikesoundi eeliseks oli see et ta oli kaetud kilega ja temast ei eritunud lõhnaaineid. Arvestades et sõidukis tõuseb temperatuur suviti päikese käes 60-70 C kraadini siis ehitusmaterjalide puhul jääb alati võimalus et nad eritava aineid, mis on kahjulikud inimese tervisele ja mida pole võimalik kasutamise käigus tuvastada. Umbes 5-6 aastat tagasi kui heliisolatsioonimaterjalide maaletoomisega hakkas  tegelema firma LAMM CONSULT, tekkis juba suhteliselt arvestatav materjalide valik. Peale 5 mm Nikesoundi tekkis veel 2mm tavaline ja alumiiniumiga kaetud bituumenmatt, lisaks liimiga ja liimita 8mm vilt, ning erineva paksusega umbpoorsed liimiga vahtplastid.

toyota-1-110

Rattakoobas kaetud väljaspoolt 5 mm NIKESOUNDIGA

Läksid veel mõned aastad ja turule ilmus uus tegija STANDARTPLAST (STP), kelle  tootevalik oli juba laiem ja tooted valmistatud spetsiaalselt sõidukite keerulisi tingimusi arvestades. STP tootevalikus on erinevad fooliumiga ja ilma bituuumenmatid ning kerged matid. STP on esimine uue põlvakonna materjalidest mis Eesti turule ilmus. Uue põlvkonna materjalid ei ole enam nii tundlikud temperatuurile, nad on pehmemad ja neid saab paigaldada ilma kuumutamata. Nende liimimisomadused on paremad ja neid on kergem töödelda. Sellegipoolest tuleb pind kuhu materjal paigaldatakse eelnevalt puhastada (näiteks lahustiga). Aastast 2007 on Eestis esindatud ka helisummutusmaterjalide esitegija DYNAMAT. DYNAMATI materjalid on väga hea kvaliteediga, aga nende hinnaklass on teiste omas kordades kõrgem. Eelmisel aastal ilmus  turule ka teine Venemaalt pärit tegija ABRIS, kes valmistab analoogseid tooteid nagu ka STP. Lisaks  on ABRISEL ka mõned täiesti omanäolised tooted. Kõik erinavad tooted on  tutvumiseks väljas ka meie heliisolatsiooni lehel. Täpsemalt materjalidest ja nende omadustest varsti…..hetkel ootavad ABRISE, DYNAMATI ja STP õhukeste fooliumimattide tükid sügavkülmikus -18 C kraadi juures oma testimisjärge.

Kommenteeri