Audiodesign: Autoseadmed / Koduseadmed / E-pood / Blog

Seat Toledo SQ võistlusauto – bassikõlari kasti ehitus

Sarnaselt paljude teiste helisüsteemi detailidega sai bassikõlari kast alguse arvutijoonisena. Eesmärgiks oli teha kast, mis istuks perfektselt pagasiruumi lakke ning võtaks sealjuures minimaalselt ruumi.

Selleks, et bassikõlarit otse salongi mäsub_005ngima saada tuli eemaldada osa aknalaua alusest plekist. “Osa” võib siinkohal eraldada jutumärkidega, sest tegelikult puudutas see “pisike” muudatus suuremat osa plekist. Pleki eemaldamise põhjus oli lihtne – seal ilutses umbes kolme sentimeetrine süvend, mis segas minu maksimaalse pagasiruumi säilitamise ideoloogiat – selle võrra oleks bassikõlari kast allapoole nihkunud. Kuna eelmise aasta helipaigalduse käigus oli ümmargune ava plekist juba läbi lõigatud, siis polnud ettevõtmine enam väga üllatusterohke. Pool tundi ning lugematu arv metallisädemeid hiljem avanes selline pilt nagu kõrvaloleval fotol. Selleks, et bassikõlarit kuskile kinnitada ning auto keret mitte väga palju nõrgendada lõikasin 3mm paksusest alumiiniumist uue aknalaua, mille kinnitasin paarikümne poldiga järelejäänud pleki külge. Etteruttavalt pean ütlema, et asi mis käega katsudes tundus väga jäik olevat ei käitunud jäigalt peale seda, kui valmis bassikõlari kastile lõpuks hääled sisse lõin. Hiljem sai lisatud veel kiht 17mm paksust vineeri, peale mida konstruktsioon ennast lõpuks ometi õigustama hakkas.

sub_060

Bassikõlari kasti karkassi valmistamiseks freesisin 10mm ja 15mm paksusest vineerist välja hunniku detaile. Need kinnitasin omavahel PVA liimi abil. Konstruktsiooni sisse lisasin neli 14mm paksust keermelati juppi, mille abil kast hiljem aknalaua külge kinnitub.

sub_027sub_029sub_033

Kasti seinte esimene kiht valmis enamasti 9mm vineerist, kuid keerulisemates oludes kasutasin 3mm MDF-i ning isegi vaid millimeetri paksust spoonikihti. Kuna nende detailide põhiline eesmärk oli klaasriide kihtidele aluspinna andmine, siis polnud probleemiks nende väike paksus. Klaasriiet sai kõige suuremale pinnale 6 kihti ning tulemuseks oli väga jäik (ei tasu unustada ka sisemist “skeletti”) ning kompaktne kast. Lõpptulemus sai pahtledatud ning kaetud musta kastiriidega. Kõlariterminalina kasutasin konserttehnikast tuntud massiivset kõlariühendust, mis parema õhutiheduse huvides sai tagantpoolt kuumaliimi täis valatud.

sub_045sub_050sub_051

sub_035sub_059sub_012

sub_014

sub_041

Kommenteeri